Οργάνωση

Albanian Bulgarian English French German Italian Japanese Russian Spanish Ukrainian
Τελευταία Ενημέρωση
25-09-2017 18:24

   

    ▼ Το Σχολείο:  timoni

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage
previous next

Πρόσφατες δημοσιεύσεις


Designed by:
kou_vas kou_vas under danemm ordering

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: "Ἡ ἀναχώρησή της" Γεωργίου Ζαλοκώστα Εκτύπωση
Εκπαιδευτικό Υλικό - Γλωσσικές Επιστήμες (linguistics) (Α΄)
Συντάχθηκε απο τον/την Ιωάννα Ρωμανού   
Τρίτη, 14 Φεβρουάριος 2017 09:28

Στα χνάρια του ρομαντισμού


Ἡ ἀναχώρησή της
                                                          Γεωργίου Ζαλοκώστα

(1805, Συρράκο Ἰωαννίνων - 1858, Ἀθήνα)

Ξυπνώ και μου είπαν, έφυγεν η κόρη που αγαπούσα,
          και κατεβαίνω στο γιαλό,
          τη θάλασσα παρακαλώ
          την πικροκυματούσα.

- Εγώ τα πρωτοδέχθηκα τ’ αφράτα της τα κάλλη,
          μου είπε ένα κύμα, και γι’ αυτό
          με πόθο και με γογγυτό
          φιλώ το περιγιάλι.

- Τα μάτια της, ερώτησα, μην ήταν δακρυσμένα;
          Ένα άλλο κύμα μου μιλεί:
          - Σαν το χαρούμενο πουλί
          επήγαινε στα ξένα.

Το τρίτο κύμα ερώτησα: - Εμέ γιατί ν’ αφήση
          να κλαίγω και να λαχταρώ;
          Περνάει το κύμα το σκληρό
          χωρίς να μου μιλήση.

 



 

Προς την Σελήνην
                                                                                Άγγελου Βλάχου

(1838, Αθήνα - 1920, Ἀθήνα)

Φαιδρά υπέρ τον λόφον

Και πάλιν ανατέλλεις

Και φως γλυκύ μου στέλλεις,

Σελήνη μου χρυσή!

Άλλοτε- ενθυμούμαι

φευ! Τώρα και δακρύω-

σ’ εβλέπομεν οι δύο∙

το ενθυμείσαι εσύ;

Το ενθυμείσαι, φίλη

των πρώτων μου ερώτων,

των όρκων της των πρώτων

μάρτυς νυκτερινή;

Η όψις σου το λέγει

η κατηφής σελήνη!

Τί τ’ όφελος; εκείνη...

εκείνη λησμονεί.

Ποιητική Ανθολογία Λίνου Πολίτη, τ.Δ΄, Εκδ. Δωδώνη, σ. 174-175

ΠΗΓΗ: http://www.ekebi.gr/

 

eikel
Εικαστικό Οδυσσέα Ελύτη


Μια απόπειρα παράλληλης προσέγγισης

1. Να εντοπίσετε αναλυτικά,τέσσερα (4) στοιχεία της παραδοσιακής ποίησης στα ποιήματα και να τα συγκρίνετε μορφολογικά.

2. Και τα δύο ποιήματα που εξετάσαμε, κινούνται στο χώρο του ρομαντισμού. Να εντοπίσετε σ’ αυτά τρία (3) κοινά χαρακτηριστικά του κινήματος.

3. Στο ποίημα του Γεωργίου Ζαλοκώστα είναι ορατές οι επιδράσεις του δημοτικού τραγουδιού. Να τις εντοπίσετε και να δικαιολογήσετε την παρουσία τους με βάση το βιογραφικό του ποιητή.

4. Να εντοπίσετε τον τόπο, τον χρόνο, τα πρόσωπα του κάθε ποιήματος, τη μεταξύ τους σχέση και τα κυρίαρχα συναισθήματα των αφηγητών.

5. Ποια είναι η κοινή στάση του γυναικείου προσώπου και στα δύο ποιήματα; Πώς την ερμηνεύετε σε σχέση με την εποχή και το φύλο των δημιουργών τους;

6. Να αναγνωρίσετε το είδος της αφήγησης και την αφηγηματική τεχνική κάθε ποιήματος. Ποιο σχήμα λόγου κυριαρχεί και στα δύο;  

7. Και στα δύο ποιήματα, οι αφηγητές απευθύνονται σ’ ένα στοιχείο της φύσης. Πώς τοποθετείται απέναντί του ο αφηγητής του κάθε ποιήματος; Ποιοι εκφραστικοί τρόποι φανερώνουν τη διάθεσή του απέναντί του;

8. Τι υποδηλώνει η σιωπή του τρίτου κύματος στο ποίημα του Γ. Ζαλοκώστα;

9. Ποιο από τα δύο ποιήματα σας συγκίνησε περισσότερο και γιατί;

10. Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα των δύο ποιημάτων. Ποια θεωρείτε πως αποδίδει με περισσότερη εκφραστική ακρίβεια και εκφραστικό πλούτο τα νοήματα και γιατί;

11.Υποθέστε πως είστε το τρίτο κύμα και, αντί σιωπής, απαντήστε στον πληγωμένο από τα βέλη του Έρωτα νέο με έμμετρο λόγο, σε μια στροφή.

12. Προσπαθήστε να γράψετε το ποίημα του Άγγελου Βλάχου με τον ίδιο παραδοσιακό τρόπο, στη δημοτική γλώσσα.

scroll back to top
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 15 Φεβρουάριος 2017 23:06
 
◄◄ Επιστροφή


Writing